Coursera'манія

Цікава штука: будучи школярем чи студентом ми витрачаємо купу часу на всяку фігню, але аж ніяк не на навчання, а потім, коли виростаємо, то жаліємося, що не вистачає часу на те, аби вивчити щось нове, цікаве та корисне. Хоча зараз з появою так званих “масових відкритих онлайн курсів” (“Massive open online course”) це стало набагато більш доступним і захоплюючим. Флагманами в цій діяльності, наскільки мені відомо, стали американські ВУЗи, які спочатку почали просто викладати навчальні матеріали у відкритий доступ, а згодом підхід ще більше вдосконалився і в результаті виникли цілі онлайн курси, де можна повчитися у викладачів з відомих вузів з закордону (наприклад Стенфорду, Берклі чи Массачусетського технологічного інституту), причому дуже часто безкоштовно. Флагманом в цьому напрямку є Coursera, хоча є ще принаймні edX, Udacity та кілька інших. Мну наразі записаний на кілька курсів на першому, тому про нього трохи детальніше.

[1]

Курси на Coursera зазвичай розподіляються по тижням та тематичні блоки. Ці блоки в свою чергу складаються з кількох основних елементів: відео лекцій, завдань на самостійне прочитання та домашньої роботи/тестів. Для більшого занурення в процес там також є форум (для обговорення питань з викладачами та між собою) та meetup/hangout (можна поспілкуватись з однокурсниками в реалі чи по відео).

Відео лекцій – це, мабуть, основна частина, оскільки там вам дають в стислому та, як правило, гарно поданому вигляді теоретичний матеріал. Причому порівняно зі звичайною лекцією там є кілька переваг. По-перше, відео можна зупинити, перемотати назад і переслухати, або вперед, щоб пропустити нецікаве, тощо… Тобто ви самі вибираєте темп, який вам підходить. По-друге, дуже часто лекції перериваються питаннями. І на цьому я хочу зупинитись детальніше.

Коли людина сидить в аудиторії і лектор задає питання, то відповідають йому зазвичай одна-дві людини (відмінники), більша ж частина аудиторії молиться аби їх не викликали (не? 😉 ), тому що відповісти неправильно якось соромно і т.д. В результаті реальний плюс від запитання – подумати тут, на місці, самостійно – отримують лише жменька активних студентів які і так все знають. В онлайн-курсах над вами не висить цей дамоклів меч: в правилах Coursera є така штука, що відповіді на питання під час лекцій не впливають на вашу успішність. Тому кожен слухач має можливість подумати і спробувати відповісти самостійно – ніхто не дізнається якщо ви помилитесь, а самому перевірити себе цікаво. Насправді до цих перевірок під час лекцій так звикаєш, що потім, коли інколи хочеться прослухати її в дорозі з планшета чи смартфона і ти качаєш відеофайл з фрагментом лекції (ага, є і така можливість!), то їх дуже не вистачає.

Також деякі з відеоматеріалів мають субтитри. Англійські бачив в усіх, що дивився, але є багато перекладів і на інші мови. Щоправда для людей, які не володіють англійською все ж це лише половинчасте рішення, адже всі тести та завдання все одно англійською. Та принаймні можна побути вільним слухачем на лекціях 🙂

Для деяких курсів є ще додаткові завдання, які пов’язані з читанням наукових статей чи літератури. Лінки на відповідні статті та книжки додаються. Для більшості курсів завдання пов’язані з прочитанням додаткової літератури не є необов’язковими (тобто домашні завдання та тести базуються виключно на лекційному матеріалі).

Для кожного тижня є свої домашні завдання та тести. Тут уже все залежить від напрямку курсу. Домашні завдання є різними. Для курсів по програмуванню це звісно ж написання коду, який потім проганяють через unit-тести та статичні аналізатори, які автоматично ставлять оцінку. Для курсів по вивченню мов (як програмування, так і людських) – це може бути написання есе. До речі, в цьому випадку вам доведеться не лише писати його, а і оцінювати (тобто студенти оцінюють один одного). Для більшості ж курсів це просто звичайні тестові завдання. Останній строк здачі – від тижня після публікації матеріалів до кількох – варіюється залежно від курсу. Есе бува пишеться одне на весь курс, а бува теж щотижневе. В кінці курсу всього курсу – іспити. До них ще не дійшов, тому не можу нічого сказати.

Про meetups/hangouts поки нічого сказати не можу – ще участі не приймав, але було б цікаво.

Наразі мну проходить чотири курси на Coursera:

І це я ледь спинився, бо зрозумів, що мені аби пройти все, що мені там цікаво, то довелося б брати відпустку на тижнів так 5-6. Але якщо в кого є вже досвід проходження та рекомендації щодо курсів – кажіть, я вже збираю собі на літо 🙂 Перший в літньому списку вже є “Модельне мислення” (Model Thinking), але думаю ще 2-3 додати. І вам рекомендую 😉

P.S. До речі, у нас на роботі, наприклад, зараз цілий міні-культ – з трохи більш ніж 10 співробітників в нашому департаменті принаймні п’ятеро зараз проходять ті чи інші курси, а у вільну хвилинку (наприклад під час обіду) діляться найбільш цікавими речами, які вони прослухали, спробували чи зробили за останні дні. В інших відділах не знаю відносно процентного співвідношення, але точно є кілька людей, які і самі щось вивчають і підбивають інших. Насправді мну цим неабияк тішиться, тому що далеко не в кожній компанії є така “learn deliberately” атмосфера.


  1. Creative Commons License, Walt Stoneburner via Compfight ↩︎