Відкриваємо нову рубрику: #яумамиексперт. У світлі срачів на тему "євроблях" не втримаюсь і сам. Просто кілька тез, які менш на слуху і я постараюсь майже не повторювати те, що кажуть майже всі.
- Ситуація з "євробляхами" зараз мені нагадує цитату яку приписують Аль Капоне: "У дитинстві я молив Бога про велосипед. Потім зрозумів, що Бог працює по-іншому: я вкрав велосипед і став молитися про прощення." В моєму розумінні вимагати щось після того як ти вже порушив закон – це перебор. Навіть якщо твої вимоги справедливі. Вимагати зменшення тарифів мають моральне право ті, хто хоче купити авто і не може, або ті, хто вже купили і пройшли всі ці кола пекла розмитнюючи по закону, а на майбутнє хочуть ввозити дешевше/простіше. Звісно про перегляд цін на ввезене мови йти не може. Але дороги вийшли блокувати у масі своїй одні хитрожопи 🤔
- Аргумент, що за розмитнення старого авто за 2к баксів треба оплатити 3-4к мита і податків цілком резонний. Це досить дивна, хоча і не поодинока практика. Вона існує, наприклад, і в облюбованому нашими антикорупціонерами на ставці Сингапурі.
- Доступне авто має покращити мобільність і діловий клімат в державі. Інфраструктура і транспорт – це її кровоносні судини і їх треба прокачувати. Зниження ставок на імпорт має цьому посприяти. Заміна авто 80-90х років, особливо радянського розливу, на щось більш сучасне за співставною ціною – теж похвально як з екологічних, так і з міркувань безпеки.
- Але... Автомобілі по ціні ноутбука можуть паралізувати великі міста із-за великої щільності населення. Автотранспортна інфраструктура Києва і так працює на межі, а то і поза нею. Крім того, люди які не можуть заплатити нормальну ціну за авто, не будуть платити за паркінг. Навіть ті що можуть часто не платять, а ставлять авто виключно там де їм особисто зручно. Тому можна очікувати черговий сплеск парковок на газонах і дитячих майданчиках, перекритий центр, пробки і тягнучки на мостах і шляхопроводах, тощо.
- Здійснити ідею (3) обійшовши проблему (4) можна скориставшись європейським досвідом. Там авто можна купити дешево і володіння ним у малих містах та сільській місцевості – теж цілком посильне. Але вартість володіння авто у мегаполісах – дуже висока. Дуже. Наприклад, у Відні треба брати річний абонемент від 90 до 120 євро за право парковки у кожному окремому районі міста, а їх там 23, або сплачувати погодинно від 1 євро за 30 хвилин. Плюс додаткові тарифи на викиди CO2. Ну і звісно за порядком треба слідкувати: штрафи, евакуатори, оце все, а не як зараз. На стику міста і передмістя – перехоплюючі автопарковки, а пріорітетний напрямок підтримки – пішоходи, велосипеди та громадський транспорт. Автомобіль же лише для тих, хто може собі дозволити додатковий комфорт. Це одне з цивілізованих рішень. Можливо є інші альтернативи, але суть в тому, що рішення має бути комплексним. Вирішувати проблему не створюючи нових.
І наостанок просто rant, як кажуть гамериканці. Немає такого поняття як "справедлива ціна на автомобіль". Якщо він десь коштує дешево – це не означає, що він автоматично має дешево коштувати скрізь. Не треба високі податки порівнювати зі свободою слова чи "диктаторськими законами". Страйк бляховодів не треба порівнювати з Майданом, як це роблять деякі дегенерати типу Гнапа. Є загальноприйняті у XXI сторіччі права людини. Вони прописані в міжнародній конвенції з прав людини і в українській конституції. За них можна і треба боротися. Якщо треба – дуже жорстко, як це було під час Майдану. А є просто хотілки, які зроблять ваше життя комфортнішим. В шести країнах є, наприклад право на широкосмуговий інтернет. В більшості країн такого права нема. Такі речі кожна держава вирішує для себе. Дешеві авто – це хотілка, а не право. За зниження мит чи податків варто боротись, але цивілізованими методами: діалогом і переконаннями, публічним обговоренням. Показати розуміння, що одностроннє зниження може привести до певних проблем, але ви вже про них подумали і у вас є шляхи рішення. Але перекривати дороги і палити покришки? Ну правда? По-перше, це попахує карго-культом. По-друге, нагадує дитину в істериці: "ХОЧУ!!!!!", і все тут. Тому і ставлення до них як до балуваних дітей.